1
2

De passieve ontwikkeling (het verstaan) van het Nederlands

Zjuulke verstond als kleine peuter binnen de kortste tijd Nederlands. Dit geldt eigenlijk voor álle Limburgstalige kinderen. Ook al wordt er thuis alleen maar Limburgs gesproken, door de omgeving krijgen de kinderen ongemerkt toch aardig wat Nederlands mee. Bovendien zijn jonge kinderen zeer taalgevoelig. Ze communiceren ze voor een groot deel nog non-verbaal en maken de betekenis van woorden op uit de context waarin ze worden gebruikt. Dit artikel gaat over de passieve beheersing van het Nederlands bij anderstalige peuters: MEERTALIGHEID IS NIET LASTIG VOOR KINDEREN

3
4
5
6

Volledig tweetalig

In groep 1 en 2 zal de (actieve) woordenschat van Zjuulke in het Limburgs nog net iets groter zijn dan die in het Nederlands. Dit kan een vertekend beeld geven bij toetsen. Het lukt Zjuulke ook nog niet helemaal om “op commando” Nederlands te spreken en om Limburgse woorden in het Nederlands te vertalen (en andersom). Dat komt omdat het voor kleuters nog moeilijk is om tegelijkertijd twee talen te gebruiken.
Kinderen zoals Zjuulke maken zich deze vaardigheden nu vrij snel eigen. Limburgstalige kinderen scoren zeker niet slechter op taaltoetsen dan hun Nederlandstalige klasgenootjes. Kijk hier voor onderzoek dat hier naar gedaan is: Onderzoek: kinderen die Limburgs dialect spreken, scoren hoger bij Cito-toets begrijpend lezen. Let wel: Het gaat hier om gemiddelden, het ene kind is natuurlijk taalgevoeliger dan het andere. Maar dat geldt voor zowel Limburgstalige als voor Nederlandse kinderen. In groep 3 maakt Zjuulke nog weleens kleine (grammaticale) foutjes in het Nederlands, maar met hulp van juf of meester zullen die langzamerhand verdwijnen.

7
8